Hoop – Jaarverslag 2023

Graag wil ik het even hebben over hoop, over niet wanhopen, over het leven kunnen leven zoals zich dat aan ons voordoet. Daarbij doen we er denk ik goed aan niet te wanhopen, maar ook geen valse hoop te koesteren.
Volgens Aristoteles is het in ons leven de kunst steeds het goede midden te vinden. Ook het goede midden tussen wanhopen en valse hoop koesteren. En dat is best een klus! Oase is volgens mij een plek waar je het goede midden kunt gaan ervaren. Je kunt er namelijk mensen vinden met wie je in gesprek kunt over wat je bezig houdt. Je kunt je er verbinden met anderen als je het even niet meer ziet zitten, bijvoorbeeld omdat je je alleen voelt of omdat je zaken overkomen die je leven overhoop gooien. Veel is niet voor eens en voor al op te lossen, maar we kunnen wel steun vinden bij elkaar, zodat we niet hoeven wanhopen. We kunnen ervaren dat we er niet alleen voor hoeven te staan en dat er hoop is op het lichter worden van het leven.
Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Vrijwilligers en coördinator Jeroen creëren een plek waar je je geborgen en gehoord kunt weten. En eigenlijk geldt de behoefte aan geborgenheid en je gehoord weten niet alleen onze gasten, maar ook alle vrijwilligers, het bestuur incluis.
Het helpt ieder van ons het goede midden te vinden tussen wanhoop over wat zich in de samenleving en in onze leven afspeelt en valse hoop die ons wordt voorgespiegeld als er bijvoorbeeld gesproken wordt over zelfredzaamheid. We ervaren het goede in de ontmoeting met elkaar.
Dat kan bij Oase Oosterbeek, dankzij de inzet van de vele vrijwilligers, dankzij onze gasten, dankzij de organisaties die bereid zijn ons van financiële middelen te voorzien voor koek en zopie, voor maaltijden, voor (kleine) evenementen. Op deze plaats willen we ieder graag danken voor hun bijdrage, in welke vorm dan ook. Oase is gezond het nieuwe jaar ingegaan.
Het afgelopen jaar is, onder regie van de gemeente, een goede stap gemaakt richting samenspraak met andere initiatieven in de gemeente, die ook uit zijn op dit goede midden, ieder op een eigen wijze. Dit proces wordt in 2024 voortgezet. Zo kunnen we elkaar blijven inspireren en blijven inzetten voor inwoners van Oosterbeek.
Zonder onze bevlogen en hardwerkende vrijwilligers had Oase niet kunnen betekenen wat ze betekent in het leven van veel inwoners. We willen hen langs deze weg dan ook hartelijk danken voor al het werk dat ze verzetten. Dank gaat ook uit naar Jan Egbert Riksen, die we vanwege een verhuizing moeten gaan missen. Hij heeft in het bestuur als penningmeester goed werk verricht.

Namens het bestuur,
Eveline Bolt (voorzitter)

Lees deze inleiding in ons volledige jaarverslag 2023 die u hier kunt downloaden.